X
nemetschek.bg

Как виртуалната реалност в архитектурата ще ви помогне да печелите клиенти?

October 9, 2017

Разхождате се в красива къща, преминавате през всекидневната, възхищавате се на френските прозорци с изглед към просторния двор, на картините по стените и топлите тонове. Окаченото осветление хвърля мека светлина, настилките проблясват под краката ви, мебелировката подканя да се отпуснете. В следващия момент сваляте очилата за виртуална реалност и продължавате работната си среща.

 

Този сценарий е все по-често срещан, защото много архитекти вече използват виртуална реалност (VR – Virtual Reality) в своята практика. Нейните възможности, заедно с добавената и смесената реалност (AR – Augmented Reality и MR – Mixed Reality), позволяват на дизайнерите да предложат нови начини за преживяване на проекта. В днешно време архитектите могат да предадат не само визуалния аспект на един дизайн, но и какво усещане би предизвикал той.

 

Според проучване на CGarchitect, водещите потребители на виртуална реалност сред архитектите са в Европа (40%) и САЩ (21%). Почти 70% от анкетираните използват VR/AR/MR под една или друга форма или планират да сторят това до края на 2017 г., докато 77% от анкетираните са експериментирали с VR в архитектурата или планират да го направят.

 

 

Приложение на виртуалната реалност в сферата на архитектурата

 

Само бъдещето ще покаже каква точно роля ще играе VR в сферата на архитектурата. Но едно е сигурно – с напредъка на мобилните технологии, изображенията с висока резолюция вече са в ръцете на всеки, а виртуалната реалност се разви драстично през последните 2 години. Вече има тенденция все повече професионалисти и техните клиенти да изискват възможността да се „разходят“ във виртуален модел на проекта.

 

Нека разгледаме три конкретни ползи от VR за вашия бизнес като архитекти:

 

  • Привличане на клиенти

Софтуерът за виртуална реалност ще ви даде ключово предимство пред конкурентите, които не разполагат със същата технология. Освен с висококачествени рендери, ще имате възможността да доставите преживяване, потапяйки клиентите в дизайна. По този начин ще ги ангажирате не само чрез визуално представяне, но и емоционално, което е важен фактор при взимането на решения.

 

  • Подобрени възможности за дизайн

Преживяването на дизайна от първо лице чрез виртуална реалност ще ви помогне да доближите реализацията на проекта максимално до визията си. Ще можете да изследвате по-добре как различните елементи на модела ви се съчетават един с друг, какви материали да използвате. Най-големият плюс е, че можете да приложите съответните промени, преди да финализирате работата си. Това ще направи и вас, и клиентите ви по-уверени и ще съкрати времето, което прекарвате в срещи по ревизии на проекта.

 

  • Комуникация на дизайна с клиентите

Виртуалната реалност е чудесно допълнение към традиционните способи за презентация, защото не е предвидено архитектурата да се разбира и преживява единствено чрез плоския компютърен екран. Сега клиентите ви могат да се разхождат от стая в стая, нагоре-надолу по стълбите, в една завършена структура. Дори и да имат забележки, те ще могат да ги комуникират точно и своевременно.

 

Без значение коя пазарна ниша обслужвате, ясно можете да видите, че има големи предимства при използването на VR. Основно ще се възползвате от възможността да тествате всички елементи от своя дизайн, как те работят заедно, преди финализирането му, както и ще имате предимство при постигането и артикулирането на желаната визия пред клиентите.

 

Достъпни възможности с Vectorworks

 

Евентуална пречка за дизайнерите за внедряване на тези технологии може да бъде високата цена на хардуерни решения като Oculus Rift или HTC Vive. Добрата новина е, че се появяват все повече възможности. Vectorworks е един добър пример за водещ дизайн/BIM софтуер, който предоставя вградени и леснодостъпни функции за виртуална реалност.

 

Вече не се налага да харчите хиляди за специални устройства или да ъпгрейдвате компютрите си. Напротив, с Vectorworks можете да се възползвате от възможностите за виртуална реалност в три лесни стъпки:

 

  • Благодарение на функционалността Web View/Virtual Reality можете да експортирате виртуален модел към уеб-базиран интерфейс.
  • Достъпността до модела и комуникацията с клиента са изключително лесни. Единствено трябва да генерирате линк с възможност за споделяне и да го изпратите на съответния човек или организация.
  • Чрез линка вашите клиенти ще имат възможността да разгледат модела от всеки компютър, iPad/таблет или мобилно устройство – без необходимост от допълнителен хардуер. В случай, че искате да си гарантирате още по-реалистично преживяване, можете да използвате обикновени картонени „очила“, като Google Cardboard.

 

 

Представете си как биха протичали срещите ви с клиенти с помощта на Vectorworks. Преди да тръгнете от офиса генерирате VR модел на проекта, взимате смартфона си и чифт Google Cardboard. Клиентът слага очилата, разглежда всеки аспект на проекта, разхожда се из помещенията и „усеща“ вашата визия. Дори и да има забележки, ще може ясно да ги комуникира с вас. А сега си представете спестеното време. Всичко, от което имате нужда, за да превърнете тази среща в реалност, е чифт Google Cardboard goggles, софтуер Vectorworks 2017/2018 и връзка с интернет.

 

Бъдещето на виртуалната реалност

 

След като вече знаете, че имате достъп до виртуалната реалност само чрез една лесна команда във Vectorworks, можете да се запитате: какво следва? Технологиите ще продължат да се развиват и да стават все по-достъпни, надхвърляйки ограниченията при представянето на дизайна през компютърен екран. Най-вероятно повече сетива ще бъдат въвлечени в бъдеще – не само зрението, но и допир, обоняние и др. Това е логично следствие от нарастващия обем информация, който се въвежда в BIM и 3D моделите. Възможността да усетите разликата в текстурите, разликата между метална, бетонна или дървена фасада, между различни цветове и материали, ще промени света на архитектурата.

 

Новите технологии неминуемо ще ви позволят да изследвате своя дизайн, както никога досега. А Vectorworks ще продължава да развива достъпни функционалности, с които да преживеете, почувствате и представите своята визия пред клиентите си.